Den unges perspektiv på myndighedssamtalen 2:3
Hvordan oplever unge med autisme myndighedssamtaler, og hvordan kan man sikre, at de føler sig forstået og hørt? I denne episode giver Julius, en ung med autisme, indsigt i sin oplevelse af samtaler på kommunen og deler sine råd til, hvordan man kan skabe en tryg og meningsfuld samtale.
Referat af Podcast
I denne anden episode i Perspektiv-serien går vi i dybden med myndighedssamtalen fra den unges perspektiv. Julius, som har stor erfaring med myndighedssamtaler, deler sine tanker om, hvad der gør en samtale god, og hvad der kan være en udfordring. Vi hører om hans behov for detaljeret forberedelse, struktur på mødet og klar opfølgning – alt sammen elementer, der gør samtalen mere tryg og hjælper ham med at finde sig til rette i processen.
Hovedpointer fra denne episode
Vigtigheden af forberedelse og klare rammer
Julius understreger, at han har brug for så mange detaljer som muligt før mødet – hvem der deltager, hvad emnerne er, og endda hvor mødet foregår. Som socialrådgiver kan man skabe større tryghed ved at sende informationen i god tid og overveje alternative kontaktformer, som fx at sende en sms før et opkald.
Den rigtige mødestruktur
På selve mødet er det vigtigt at have en klar dagsorden og sikre, at der er ro i rummet. Julius forklarer, hvordan en tydelig struktur og styring hjælper ham med at fokusere og undgå stress. Socialrådgiveren kan derfor støtte samtalen bedst ved at holde sig til emnerne og placere de vigtigste punkter tidligt i mødet.
Opfølgning og handling
Julius værdsætter, når opfølgningen efter et møde er konkret og tydelig. At give alle en opgave og følge op på den ved næste møde skaber sammenhæng og giver mening for ham. Det gør det muligt for Julius at engagere sig i processen på en praktisk og overskuelig måde.
Alternative veje til udvikling
I stedet for at fokusere ensidigt på uddannelse opfordrer Julius til, at socialrådgivere også ser på andre udviklingsmuligheder, som kan støtte hans trivsel og motivation. Det handler om at møde den unge på hans egne præmisser og overveje andre mål, som fx arbejdsmarkedsparathed fremfor uddannelsesparathed.
Tydelige afslutninger og ekstra tid
Julius pointerer, at det er værdifuldt, hvis socialrådgiveren afsætter tid til at afrunde mødet stille og roligt. Dette kan fx være 5 minutters uformel opfølgning, hvor Julius har mulighed for at stille spørgsmål eller reflektere over det, de har talt om.
Kontakt Leute
Vi håber, du har fået indsigt i, hvordan myndighedssamtaler kan tilrettelægges, så de understøtter den unges perspektiv og giver dem den bedste oplevelse. Hos Leute arbejder vi tæt sammen med familier og fagpersoner for at skabe helhedsorienterede og trygge indsatser for unge med autisme. Vi tilbyder rådgivning, kurser og praktiske værktøjer til socialrådgivere og andre, der ønsker at skabe meningsfulde møder og relationer med unge.
Ønsker du at lære mere om vores tilbud, kurser og vejledning til fagfolk? Besøg vores hjemmeside og få mere information om vores indsatser.