Eksperternes input til myndighedssamtalen 3:3
Hvordan sikrer man den bedste dialog under myndighedssamtaler med unge med autisme? I denne sidste episode i serien om myndighedssamtaler med autistiske unge får vi eksperternes input til, hvordan socialrådgivere kan lede samtalen og skabe de bedste rammer for tryghed, samarbejde og realistiske mål.
Referat af Podcast
I denne episode af Perspektiv-serien dykker vi ned i selve afholdelsen af myndighedssamtalerne og de udfordringer, der kan opstå undervejs. Lena Ringkow Petersen og Pia Jensen, to erfarne fagfolk på området, deler deres indsigt og konkrete råd til, hvordan socialrådgivere kan sikre en konstruktiv og respektfuld samtale. Der gives også anbefalinger til, hvordan man kan balancere hensynet til både den unge og deres forældre, og hvordan klare mål og delmål bedst sættes for at skabe overskuelige fremskridt.
Hovedpointer fra denne episode
Vigtigheden af tryghed i samtalerummet
Eksperterne fremhæver, hvordan små ting som fysisk placering omkring bordet kan have stor betydning for den unges tryghed. At spørge om deres ønsker til placeringen viser respekt og understøtter en god start på samtalen.
Socialrådgivers rolle og dagsordenstyring
En socialrådgiver kan spille en afgørende rolle som ordstyrer, hvor det er vigtigt at holde dagsordenen og være konkret for at undgå, at samtalen mister retning. Lena og Pia deler deres erfaringer med, hvordan tydelig struktur og enkel kommunikation kan hjælpe den unge med autisme til bedre at følge med.
Realistiske mål og delmål
Mål for unge med autisme kræver ofte en særlig tilgang. Unge med autisme kan have et urealistisk billede af, hvad de kan overskue, og det kan skabe frustration. Eksperterne understreger derfor, at flere små delmål og enkle hverdagsmål (ADL – aktiviteter i dagliglivet) kan støtte den unge bedre på vej.
Balance mellem forældreinvolvering og ungens selvstændighed
Når man arbejder med unge, der stadig har brug for støtte fra forældre, men ønsker selvstændighed, opstår der ofte dilemmaer. Lena og Pia giver deres råd til, hvordan socialrådgivere bedst kan inddrage forældrene uden at overskygge den unges behov og ønsker.
Opfølgning og klarhed efter mødet
Eksperterne understreger vigtigheden af at afslutte samtalen med klare aftaler og dokumentere disse skriftligt, så alle parter ved, hvad der forventes. En tydelig afslutning kan give tryghed og sikre en god opfølgning.
Kontakt Leute
Vi håber, du har fået indsigt i, hvordan myndighedssamtaler med unge med autisme kan gennemføres på en respektfuld og struktureret måde. Hos Leute arbejder vi tæt sammen med fagpersoner og familier for at skabe helhedsorienterede indsatser, der understøtter de unges trivsel. Vi tilbyder rådgivning, kurser og konkrete værktøjer til socialrådgivere og andre fagfolk, der ønsker at skabe trygge og effektive rammer for samtaler med unge med autisme.
Ønsker du mere viden om vores indsatsområder, kurser eller vejledning til sagsbehandlere?